The Berg Sans Nipple

Det var en varm eftermiddag i Paris, Shane Aspegren och Lori Sean Berg satt på en innergård och smuttade vin och planerade sitt nya musikaliska samarbetare, när de kom på att namnet The Berg Sans Nipple. Deras tolkning av det egendomliga uttrycket var ”ett berg utan topp”, en programbeskrivning för det nya bandet som var lagom abstrakt för att fungera. ”Eftersom det inte har någon topp så är det bara att fortsätta klättra” förklarar Shane Aspegren. Fans av Brian Enos ”Taking Tiger Mountain (By Strategy)” kan känna igen mer än bergsbestigarmetaforen i den här dansduons experimentellt lekfulla anda. Andra ledtrådar skulle kunna vara Animal Collective och Yeasayer.

The Berg Sans Nipples första projekt var musik till kortfilmen ”Marie-Madeleine” 2002, och sedan dess har de på tre album och ett antal EP:s blandat lika delar electronica, dub, gamelan, postpunk, dronemusik och toppat med lite afro beat-influenser. Musiken har för det mesta varit instrumental men på senaste albumet ”Build with Erosion” sjunger Aspegren – dock är hans barytonstämma för det mesta upphackad, effektad eller ner-pitchad så att resultatet ändå upplevs som en instrumental dansskiva. The Berg Sans Nipple har spelat på de flesta av Europas bästa festivaler, på Whitney-muséet i New York och i botten av vallgraven runt ett medeltida slott.