Tonbruket

Stämningen mellan kontrabas och piano för tankarna till Jan Johanssons ”Jazz på svenska”, samma melankoli. Inga onödiga krusiduller. Gitarrens ståltrådsljud lägger till en helt annan dimension. Och samtidigt som trummorna förstärker det hårdare soundet glider från ingenstans en steelguitar in och utmanar våra fördomar om instrumentets korrekta inramning och möjligheter. Ibland låter Tonbruket som Pink Floyd på jazzhumör. Ibland som ett bluesjam med kubanska rytmbaciller. Och ibland som en säregen hissmusik som man vill skruva upp volymen på.

Och de fortsätter stöka till det och förvirra. På sitt andra album ”Dig it to the end” blandar Tonbruket dessutom in surfrock, americana, Ravels Bolero, sjuttiotalshårdrock, mambo, easy listening, progg, speldoseliknande minimalism och storslaget tonmålande. Vilka är då de fyra männen bakom namnet Tonbruket?

Dan Berglund – bas:
Hårdrockare i grunden. Kontrabasstudier vid Kungliga musikhögskolan. Flitigt anlitad sessionmusiker. Utvecklade ett djupt, Mingus-aktigt bassound men höll fast vid tidiga förebilder från rock och progg. Träffade Esbjörn Svensson och Magnus Öström, bildade EST. Sökte länge motivationen och glädjen i musiken efter Esbjörn Svenssons död – lyckades småningom i och med Tonbrukets bildande 2009.

Martin Hederos – piano:
Medlem i rockbandet Nymphet Noodlers på 90-talet, därefter The Soundtrack of our lives. Kritikerrosade duetter med Mattias Hellberg och Nina Ramsby. Jobbat med Ane Brun, Nicolai Dunger, Weeping Willows med flera.

Johan Lindström – gitarr:
Multi-instrumentalist och producent. Nyskapande steel-guitar-spelare. Samarbetat med Kristofer Aström, Elvis Costello, Anna Ternheim och Per Texas Johansson. I den sistnämndes band träffade han Tonbrukets Dan Berglund.

Andreas Werliin – trummor:
Ena halvan av innovativa duon Wildbirds & Peacedrums. Samarbetat med Fire!, Lonely Dear och ASS. Mångsidig och dynamisk trummis och perkussionist, blandar lekfullt trippande på kantslag och cymbaler med en John Bonhamsk tyngd och styrka.