CLANDESTINO FESTIVAL | 7 JUNI – MUSIKENS HUS
Elektronisk polyrytmik. James Brown-funkighet. Och en hel del Fela Kuti-attityd. Ibibio Sound Machine tar det bästa från dansmusik, highlife och postpunk och kokar ihop en futuristisk version av afrobeat. Med ett virrvarr av referenser speglar musiken den ocean av stilar och kulturer som är bandets hemstad London.
Ibibio Sound Machine bildades i kretsarna kring skivbolaget Soundway i den brittiska metropolen, när producenterna Max Grunhard, Leon Brichard och Benji Bouton mötte brittisk-nigerianska sångerskan Eno Williams. Hennes texter på språket ibibio är delvis baserade på sagor från hennes barndoms sydöstra Nigeria. Snart tillkom -ghanesiske gitarrlegenden Alfred “Kari” Bannerman, brasilianske slagverksässet Anselmo Netto och en bras-sektion i form av britterna Tony Hayden och Scott Baylis.
Rytmen är snortight och basen är kolossal på debutsingeln Let’s Dance, men debutalbumet visar också upp andra, mera souliga och gospelklingande sidor av åttamannabandet. Och medan studioversionen av Ibibio Sound Machine präglas av en tät dansgolvshetta, är gruppen mer expansiv på scen. Det påminner visserligen om forna tiders nigerianska afrobeatkungar, men framför allt bevisas att Eno Williams och hennes band
är unika bortom genrens patriarkala grundskikt.