CLANDESTINO BOTNIK | 25 JULI
Två strängar och en resonanslåda av kalebass. Kologon är ett enkelt instrument från norra Ghana, men i King Ayisobas händer bildar det en explosiv musik. Hans spelstil går inte att ta miste på: rudimentära riff trummas fram med en osannolik rikedom av variationer när det gäller melodi och klangfärger. Lite som en kombination av banjomusik och trum-maskin. Den extas som bildas av repetitionen leder inte tankarna men kroppen till en sorts technodans.
Ännu mer häpnadsväckande är dock King Ayisobas elektriska sångstil som hela tiden växlar mellan olika röster. Liksom kologospelandet lärde han sig sångtekniken från sin farfar (enligt egen utsago innan han lärde sig gå), som berättade att de olika rösterna kom från djur han slaktat: När man dödar ett djur får man en del av dess själ i sig, och det är dessa andar som King Ayisoba anser sig ha ärvt och vars röster han nu bär med sig. Inte bara djur utan också förfäder hörs genom musiken – därav det flitigt upprepade utropet ”kai kai kai”, som kungör att sångaren är här för att föra vidare tidigare generationers musik.
Som vuxen lämnade han byn i norra Ghana och flyttade till huvudstaden Accra, där han började försörja sig på att spela i barer, på bröllop och begravningar. Han släppte singeln I Want To See You My Father, en sång om sonen som är besviken på sin fars rumlarfasoner. Låten ledde till att han 2007 utnämndes till kung av Ghana Music Award Festival som hölls i samband med landets femtioårsjubileum. King Ayisoba är aktuell med albumet Modern Ghanaians.