CLANDESTINO FESTIVAL | 6 JUNI – MUSIKENS HUS
Nisennenmondais musik har sin bakgrund i Japans vitala noisescen med storheter som Boredoms och Merzbow. De blandar upp ljudattackerna med suggestiva rytmer och bygger upp en säregen instrumentalmusik som är på en gång experimentell, farlig och kort sagt kul. Trion bildades i Tokyo redan 1999 (namnet betyder millenniebugg), och de tre medlemmarna kom snart att driva sitt eget skivbolag och publicera fanzines vid sidan av bandet. De första EP-skivorna och debutalbumet Rokuon präglas av ett extremt sprucket ljud som gör det omöjligt att urskilja detaljer, istället framträder en sorts grovhuggen dataspelsrock’n’roll som med sina tvåtonsriff envetet vägrar vara tonal eller för den delen melodiös ens i ett par takter. Nisennenmondai har aldrig stuckit under stol med att de lånar friskt av sina förebilder, och har rent av döpt en serie låtar till Sonic Youth, This Heat och så vidare.
På Destination Tokyo och nya skivan N har bandet rört sig bort från noiseexplosionerna och istället fortsatt sin resa in i en minimalistisk rytmmusik med rejäla krautrockinfluenser typ Neu! och tidiga Kraftwerk. Sayaka Himenos trumspel utgörs av stadig bastrumma, virvel och maskinartade 16-delar på hi-hat. I cirka en kvart utan variation. Yuri Zaikawas bas skapar fragmenterad disco, medan Masako Takada loopar atonala ljud från sin gitarr. Tillsammans är Nisennenmondai en rytmisk superdator av kött och blod.