CLANDESTINO BOTNIK | BOTNIK STUDIOS | 24-26 JULI 2015
Ela Orleans gör minimalistisk electro, vintage-film-pop och förvrängd distortionspoesi. Hennes musik verkar på något dunkelt sätt tala till oss från andra ändan av ett välbekant drömlandskap och har vunnit henne fans som The Pastels, Thurston Moore och David Lynch.
Mars is Heaven heter ett av hennes album, titeln är lånad från en sci fi-novell av Ray Bradbury. Och bakom väggarna av melodiskt noise som utgör Ela Orleans sagolika musik döljer sig en myriad av litterära referenser och citat. Hela stycken från Emily Dickinson, Arthur Rimbaud, Aleister Crowley och WB Yeats. Ela Orleans förklarade i en intervju i skotska The Herald att de poeter hon relaterar till är skickliga på att beskriva inre händelser med hjälp av vädret, och naturen, eller kriget som sveper fram genom världen som en ökenstorm. Man skulle kunna bygga vidare den bilden till att omfatta hennes musik, ett skimrande silvermoln som stillsamt svävar över slagfältet. Ela Orleans vill inte kalla den här poetiska kollagemetoden med vilken hon skrivit fem album (ett sjätte är nyss inspelat tillsammans med producenten Howie B och släpps i april 2015) för konceptuell: ”Om jag vore kapabel att skapa något på det sättet skulle jag hellre göra något som människor har direkt nytta av. Jag vill att konsten ska ägna sig åt livet, och livet blir tråkigt om det levs konceptuellt”.