Med ena foten i Mali och andra i Frankrike vill Midnight Ravers öppna upp världen för en ny form av elektromandingo. Det handlar inte om världsmusik, inte heller om etnisk sampling. Gruppen, som består av franska musiker och griotartister från Mali, verkar för en globalisering som skyr ekonomiska tvångströjor. I fokus står ett mänskligt och konstnärligt utbyte som innefattar musik och teckning men även filmisk berättande.
Med påfallande känslighet för elektroniska överdrifter skapar Midnight Ravers en intensiv men samtidigt subtil ljudbild som domineras av sångerskan Fatim Kouyates vackra och gråtmilda röst. Lägg därtill Assaba Drame på ngoni och Madou Sidiki Diabates mästerliga hantering av koran och man får ett mjukt, luftigt, svävande sound.
Vi som är stora fans av det franska dubmonstret High Tone kan inte göra anspråk på att veta vad som händer när trummisen Domonique Peter medverkar. För även om han varit involverad i sju album, är detta någonting helt annat. Medan vissa låtar på albumet SouKono (Jarring Effects) leder tankarna till Erik Enockssons filmmusik (Farväl Falkenberg, Apan, Man tänker sitt), röjer musikerna loss totalt på andra.