Malaikat dan Singa
Botnik Studios | 21 juli 2012 | Biljetter
Ända sedan Elvis Presley skakade sina berömda höfter har oräkneliga musiker experimenterat med rytmiska ljudattacker i kombination med scenshower som på en gång varit fängslande och skrämmande. Alla har de haft klart för sig att rocken har en potential att frigöra våldsamma krafter om den lyckas väcka liv i den mystiska, mörka sidan inom människor. Den där som inte går att ha i möblerade rum.
Kopplingen mellan monotoni och extas är svår att kartlägga, men klart är att musikern, liksom en magiker ständigt måste utveckla nya tricks för att showen ska ha effekt. Arrington de Dionyso har jobbat i mediet länge: i femton år med bandet Old Time Relijun, och nu med relativt nya projektet Malaikat dan Singa. Namnet betyder Änglar och Lejon på indonesiska, och det är också det språk Arrington väser, vrålar och strupsjunger sina texter på genom ett helvetiskt bandeko. Att se honom på scen lämnar ingen oberörd, det är som en shamanritual framförd till en hypnotisk våg av slammer.
Stämningen är adrenalinstinn. Rätt vad det är tar han fram en mungiga och spelar ett frenetiskt solo utan ackompanjemang. Annars backas han upp av olika musiker beroende på var i världen han uppträder. Den svenska versionen av Malaikat dan Singa består förutom Arrington de Dionyso av trummisen Rickard Olsson (Exhadley) och basisten Åke Strömer (Love is All / James Ausfahrt). Alla låtar är baserade på ett enda riff och ett trumkomp som matas om och om med mycket små variationer. Arrington använder denna krautrockigt intensiva backdrop som en drone under sin märkliga sång, sina nästan komiskt yxiga gitarrangrepp och avgrundsvrålen från en basklarinett.